De artiesten

Sinds zijn debuut als soloartiest in 2006 met Verhalen Vanuit De Sofa heeft Diggy Dex altijd een open blik op muziek gehad die zich niet op één stijl laat vastpinnen. Zijn unieke, verhalende liedjes leveren hem al snel de geuzennaam ‘chansonrapper’ op.

Sinds zijn tweede album Mayonaise Voor De Ziel uit 2008 bewijst hij een uitstekende live-act te zijn die zowel op de festivals als in de clubs overtuigt. Ook in de hitlijsten scoort Dex.

Zijn liedje Slaap Lekker (Fantastig Toch), een samenwerking met de Vlaamse zangeres Eva de Roovere, wordt een top 3 hit in zowel Nederland als België. Het nummer is afkomstig van zijn derde album Lange Nachten, Korte Dagen, dat in 2010 verscheen en waarop hij liet horen om tot ver buiten de lijntjes van de hiphop te kleuren.

Ondanks de vele optredens zit hij ondertussen niet stil; in het najaar van 2015 verschijnt de single Treur Niet (Ode Aan Het Leven), een samenwerking met singer-songwriter JW Roy. De single behaalt de platina status, staat maandenlang in de hitlijsten en wordt verkozen tot beste Nederlandse single van 2016. Ook Ik Huil Alleen Bij Jou, met Ali B, wordt platina. De aanslagen in Brussel vormen de inspiratie tot de indringende single Morgen Komt Het Goed.

Al die ervaringen zijn terug te horen op Karavaan. Karavaan is een verzameling reisliedjes die je meenemen op een reis zonder bestemming. Startschot was deze zomer eerste de single De Zon Op, dat onder meer Topsong werd bij Radio 2.

Karavaan is het geluid van iemand die open staat voor de wereld en geniet van de simpele dingen in het leven: elkaars gezelschap, muziek, zon, gezelligheid en het moment.

Samen met Guus Meeuwis zingt Diggy sinds 2016 ieder jaar het eindejaarsoverzicht onder de titel Tabee (2016, 2017, 2018). Inmiddels is het lied ‘Tien Seconden’ overal te beluisteren! Geïnspireerd door het werk van Right To Play The Netherlands heeft Diggy een lied gemaakt over het belang van spelen en de kracht van de fantasie. Omdat ‘gewoon lekker spelen’ niet voor elk kind vanzelfsprekend is. Omdat ze in armoede leven. Omdat het onveilig is. Omdat ze moeten werken. Of omdat ze zo beschadigd zijn, dat ze niet meer weten hoe.....